הצבי הישראלי

מיהו הצבי?

הצבי הישראלי  (Gazella gazella gazellaהוא יונק אוכל עשב ממשפחת הפריים. הוא נמצא בכל החבל הים תיכוני בישראל. הצבי הישראלי נחשב לתת מין השייך למין צבי מצוי, אחד משלושה מיני צבאים הקיימים בארץ, בנוסף לצבי הנגב הנפוץ באזורים מדבריים, וצבי השיטים, ממנו נותרו בכל העולם פרטים בודדים בלבד, הנמצאים כולם בשמורה סגורה ביטבתה.  הצבאים מעדיפים לשהות בשטחי עשב פתוחים, וניזונים בעיקר מצמחים ממשפחת הדגניים. הצבי הישראלי יכול לזנק לקפוץ לגובה של עד שני מטרים ולרוץ במהירות של שמונים קילומטרים לשעה. צאצאי הצבאים נקראים עופרים, והם יכולים ללכת זמן קצר  לאחר היוולדם. הזכרים גדולים יותר מהנקבות, וקרניהם גדולות וישרות יותר.  

 

 

צבאים בסכנה

בעת קום המדינה, הצבאים היו על סף הכחדה מהעולם, ובארץ מספרם נאמד במאות בודדות של פרטים. בשנים שחלפו, הצבאים נכחדו מכל המדינות השכנות עקב ציד פרוע, ואוכלוסיית הצבאים בישראל ידעה עליות ומורדות, וכיום מעריכים שקיימים בישראל כ-4,000 צבאים ממין זה. גם בארץ, הצבאים נמצאים בסיכון. הסכנה העיקרית היא בנייה והרס בתי גידול, וסלילת כבישים, שקוטעת את אזורי המחייה של הצבאים ומבודדת אותם מבני מינם. ציידים לא חוקיים צדים את הצבאים באופן פרוע, לרוב בלילה, בעיקר לצורך סחר בבשרם ועורם. בקרבת הערים, כלבים משוטטים ותנים, שמתרבים ללא בקרה בזכות כמויות המזון הזמין להם באשפה העירונית,  טורפים את הצבאים ועופריהם. אם מצבים אלו ימשיכו להחמיר, הצבאים עשויים להיעלם מישראל לחלוטין תוך שנים ספורות. 

הצבאים שלנו

כשפארק עמק הצבאים קם, נותרה רק צבייה אחת מעדר הצבאים שחי בעמק בעבר, ועמה שני עופרות צעירות. הפארק גודר נגד חדירת טורפים, ומצאו בו מקלט כעשרה צבאים נוספים, שנלקחו מהטבע על ידי ציידים, או נאספו בתור עופרים על ידי מטיילים שחשבו בטעות שננטשו על ידי אימם. צבאים אלו לא יכלו לשרוד בכוחות עצמם בטבע, אך בפארק זכו להגנה, וחזרו בהדרגה לאורח חייהם המקורי. כיום, נמצאים בפארק למעלה ממאה צבאים, רובם המכריע ילידי המקום שלא חוו שבי מעולם. מעת לעת, בתיאום עם שרות הטבע והגנים, משוחררים לטבע צבאים שנולדו בעמק. כך הם זוכים להצטרף לאוכלוסיות הצבאים בשטחי הטבע המוגנים שנותרו בישראל.

צילום: יעל המרמן

שחרור צבאים לטבע

החל מ-2021 אנו פועלים לחיזוק מין הצבי הארצישראלי שנמצא בסכנת הכחדה בטבע, על ידי העברתם של צבאים מהעמק ושחרורם באזורים שונים בארץ, בהם יש דעיכה של אוכלוסיית הצבאים, בעקבות טריפות, שריפות וכדומה.

פרוייקט השחרורים פועל כמובן בשיתוף רשות הטבע ווהגנים וגורמים נוספים. העובדה כי העמק מהווה מרחב של טבע לכל דבר, מאפשר לנו להתיק צבאים מתוכו לטבע באשר הוא. את הצבאים התחלנו לשחרר בתחילה באזור שמורת גמלא ברמת הגולן, ובשל הצלחת מהלך זה, הרחבנו את השחרורים לאזורים שונים בישראל, גם שם נראה שהצבאים שלנו משתלבים בעדרים המקומיים ועושים חיל.

מאז 2021 שוחררו באופן זה עשרות רבות של צבאים, אשר אחריהם אנו עוקבים באמצעי ניטור שונים, המאפשרים  לנו לדעת את התנהגות הצבאים באותו אזור.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

גלילה למעלה