אודות עמק הצבאים

עמק הצבאים הוא אתר הטבע העירוני הגדול בארץ, והוא מציע חוויית ביקור דומה לחוויית ספארי. זהו המקום הטוב ביותר לצפייה בצבאים בהתנהגות טבעית: בעמק חיים כ-110 צבאים (נכון לאביב 2024), בתנאים הקרובים מאוד לחיים בטבע. כמו בטבע, הם מצטופפים כשקר, נלחמים על נחלות ומסמנים טריטוריה בדרכים שונות. לצד הצבאים חיים עשרות מיני  ציפורים, בעלי חיים, חרקים, פרחים וצמחים שונים, ומקיימים מערכת אקולוגית טבעית המחזיקה את עצמה ללא סיוע.

בעמק התקיים בעבר עדר של 33 צבאים שחי בינות למטעי התפוחים שהיו באזור. בשנת 1993 עם סלילת כביש בגין נכלא העדר בשטח מתוחם בתוך העיר בין כבישים ובניינים. במשך השנים הלך העדר ונכחד בשל טריפות של כלבים ותנים ודריסות על ידי רכבים. על העמק קודמה תוכנית לפיתוח ובניה של בנייני מגורים ודומה היה כי קיצו קרב.

למזלם של הצבאים והמבקרים הרבים שנהנים בעמק היום, עם קידום התכנית החל להתעורר מאבק של תושבים שרצו לשמור על העמק כשטח פתוח שיקלוט את הקהל הירושלמי המגוון ויהווה בית לעדר הצבאים, המאבק נמשך מספר שנים ובשנת 2008 נחל הצלחה: תוכנית הפיתוח נגנזה ובמקומה אושרה תכנית לפארק טבע עירוני. בעקבות התכנית החדשה נחנך במקום בשנת 2015 פארק עמק הצבאים שהוא תוצר של אחד מהליכי שיתוף הציבור בתכנון המרגשים והמצוטטים ביותר שידעה המדינה. פירוט מלא של הסיפור והמאבק של העמק, תוכלו לקרוא בקישור הזה

עמק הצבאים ממוקם כך שהוא נגיש מאוד ברגל, ברכב פרטי או באופניים, ומתוכנן כך שיהיה נגיש ככל האפשר לכסאות גלגלים ועגלות.

צילום: איקא צ'יפמן

עמק הצבאים הוא שטח ציבורי פתוח. הכניסה אליו היא ללא תשלום, בכל שעות האור. כיאה לאתר טבע אמיתי, אין צורך לתאם הגעה.

בחופשות וחגים, עמק הצבאים מציע פעילויות למשפחות ללא תשלום, ואילו לקבוצות המעוניינות בהדרכה מוסדרת ניתן לפנות לגופים השונים המציעים הדרכה לקבוצות בעמק.

מה עושים כאן הצבאים?

אוכלוסיות הצבי הארצישראלי החיה כיום בעמק הצבאים חיה בתנאים כמעט זהים לחיים בטבע. אולם המצב בעמק לא תמיד היה כזה. באמצע שנות ה 90 נסלל כביש בגין, שלמעשה צמצם את אזור המחיה של הצבאים שהיו רגילים לעבור אל עבר השטחים הפתוחים שסובבים את ירושלים דרך נחל רפאים. בעמק נכלאו 5 עדרי צבאים שהלכו ונכחדו בשל דריסות, כלבים משוטטים ותנים. בשנת 2015 עם פתיחת הפארק נותרו מעדרי הצבאים המקוריים רק 3 פרטים. כדי לאושש את העדר הובאו במהלך השנתיים הראשונות צבאים מוחתמים שהוחזקו במקומות שונים בשבי באופן בלתי חוקי. החל משנת 2017 העדר מראה סימני התאוששות ומתרבה. כיום חיים בפארק כ-75 צבאים ללא התערבות בני אדם וללא צורך להביא צבאים מבחוץ. 

באזור האחו והאגם הגדול חי עדר בראשות זכר דומיננטי עם כמה נקבות בוגרות וצבאים צעירים, ואילו בחלקו הצפוני של העמק חיים הזכרים הצעירים. מדי פעם, מגיע רווק צעיר ובוחן את יכולותיו של הזכר הדומיננטי, והתוצאות – כמו בטבע – אף פעם לא צפויות.

לצד הצבאים תפגשו בעמק בין היתר:
  • פריחה עונתית ופינות קסם מוצלות המתאימות לפיקניק קבוצתי בגדלים שונים.
  • מסתורי תצפית הצופים אל שטחי העמק, ומתאימים למשימות תחרותיות בקבוצה.
  • אגם גדול המושך אליו אנפות ועופות מים אחרים.
  • בעלי חיים בסכנת הכחדה, כגון צולל ביצות ואחרים.
  • מערכת אקולוגית עצמאית הכוללת מגוון חרקים, זוחלים וציפורים.
  • עופות דורסים חולפים, סיסים או שרקרקים בהתאם לעונה.
בעמק מתקיימים סיורים ופעילויות מסוגים שונים למגוון אוכלוסיות:
  • מתנדבים מבוגרים וצעירים, הנפגשים באופן קבוע.
  • פעילויות לקהל הרחב, משפחות, מטיילים ואירועים בחגים.
  • הדרכה מדי סופ"ש לטובת המבקרים.
  • סיורים, הדרכות והרצאות לקהל הרחב בנושאים הנוגעים בטבע.
  • משחק עצמאי "קוד העמק הנעלם", דומה לחדר בריחה, (פרטים והשאלה בדלפק הכניסה ובדף "מידע למבקר")
צילום: עמיר בלבן
צילום: עמיר בלבן
צילום: ארז עמיר
צילום: ארז עמיר
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

גלילה למעלה